HTML

Naptár

szeptember 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

Adani

Eddig megvoltam blog nélkül ,de most teszek egy próbát, elindítom a blogot, aztán írok mikor épp ráérek vagy van kedvem hozzá és arról, amiről épp van kedvem írni.

Friss topikok

  • Adani: @rendszamgyujto.hu: Az a fényképezőgép azóta szervizben van, garanciás még, most hetekig javítás... (2014.05.14. 22:55) Egy 400km-es út története

Linkblog

Archívum

Egy 400km-es út története

2014.05.13. 14:15 Adani

Kihasználva a hosszú hétvégét terveztem meg egy kalandos hazautazást, Budapestről Békésre, beutazva olyan vasútvonalakat, részben olyan vonalakon is utazva, ahol korábban még nem jártam.

SAM 4866

Az utazás Kökin kezdődött 10 órakor szálltam fel a már itt álló kelebiai személyvonatra, klasszikus "Hugyos ingának" nevezett régi egyterű vasúti kocsik kerékpárszállításra is alkalmas vezérlőkocsival. Már az indulásnál akadt egy kis malőr, a vezérlőkocsi nem volt együttműködő kedvében, így a mozdonynak körül kellett járnia, hogy a szerelvény elejére kerüljön. Emiatt 10 perc késéssel indult a vonat, amit tartott is végig az úton. Vontatójármű a képen is látható 8-as Szili volt.

SAM 4869

Elindulás után. A  Kőbányai városképhez hozzátartozó Telekom torony, DVB-T tévéadást, DAB+ rendszerű digitális rádióadást sugároznak innen valamint mobiltelefon átjátszó antennák is vannak rajta. A felül lévő piros-fehér csíkos antenna sugározza a digitális tévé adást.

 SAM 4872

 

 

Életkép a Fradiból. A ferencvárosi rendezőpályaudvar Európa egyik legnagyobb rendezőpályaudvara, igaz ebből személyszállító vonaton utazva nem sokat lehet látni. Ezen a septiben vonatablakből lőtt képen azért látható 3 magánvasúti Taurus.

 

SAM 4874

Úton Kiskunhalas felé a 150-es számú vasútvonalon. A vonalra jellemző tájkép Budapestet elhagyva. A vágány melletti földút is a vasút területe, a vonal eredetileg is széles töltéssel épült, előre gondolva arra, hogy második sínpárt is le lehessen fektetni ha a forgalom megkívánja. Kiskőrösig ki is épült 1920-ig a második vágány, de két világháború között felszedte a vasút, hogy a bontott anyagból javítsa a háborús károkat máshol, mert sínanyagból is mint sok minden másból hiány volt, és mivel a kisantant államszövetség blokádja miatt a forgalom is lecsökkent felbontották a második vágányt, azóta sem épült vissza, pedig most már szükség volna rá.

 

SAM 4893

Fülöpszállás állomáson várakozik ez a Hernyónak nevezett szerelvény, hogy továbbmehessen Budapest felé. Az egyvágányú pálya miatt meg kellett várnia a mi vonatunkat,

 

SAM 4896

 

Egy tipikus állomásépület a 150-es vonalról. Soltvadkert a bor és a szőlő városa.

 

 

SAM 4901

 Pirtói Szőlők, egy igazi modern megállóhely, peron, tábla és semmi más.  Moldova György 1975-ben így írt erről a megállóról:
"Még egy megállóhelyen haladunk keresztül, ahol egy nagy nyárfa az állomásfőnök; tudniillik itt már nincs vasúti szolgálat, csak egy üres téglabódé a várakozóknak – aztán befutunk Kiskunhalasra. " A helyzet azóta sem sokat változott, csak már nyárfa és téglabódé sincs.

SAM 4904

 

Viszont Kiskunhalasra ugyanúgy befut a vonat mint majdnem 40 évvel ezelőtt. Átszállási lehetőség az Interrégió vonatra Baja felé, amit ezen a napon a 33-as pályaszámú Uzsgyi motorvonattal adtak ki. Egyike azoknak, amelyek már megkapták az új pályaszámukat az új pályaszáma 416 033 (a régi 6341-033 volt). Nekem viszont volt másfél órám a Kecskemét irányába tartó Interrégió vonatig, lássuk hát a képeket.

SAM 4907

 

A vasútállomás utcafrontja. Hatalmas állomás és jó állapotban is van, nemrég kaphatott felújítást. Legalább így kéne minden állomásnak kinéznie, jó látni, hogy van, ahol még adnak erre is, elvégre mégis csak egy település kapuja az állomásépület, ezt látja először az utas, aki ide érkezik.

SAM 4908

 

Egy kiállított gőzmozdony is van az állomásépülettel szemben.

 

SAM 4911

 

Ez pedig egy kevésbé jó állapotú szolgálati lakás az állomás Kelebia felőli végpontjánál.

SAM 4912

 

Ugyanott egy váltóállító őrház, itt ágazik el a Kiskunfélegyháza felé tartó vonal.

SAM 4914

 

Itt pedig maga a kiágazás, egyvágányú villamosított vonal, a villamosítást valószínűleg annak köszönheti, hogy két nagyforgalmú fővonalat köt össze, a forgalom egyébként nem indokolná. Valamiért akkoriban erre a vonalra esett a választás nem pedig a hasonló adottságokkal rendelkező Kecskemét-Fülöpszállás vonalra, amin azóta meg is szűnt a személyszállítás.

 

SAM 4922

 

Közben az állomáson is mozgolódás volt, ez a CLAAS tehervonat indult meg, egészen kiment az átjáróig a félegyházi vonalra, azt hittem megindul Törökszentmiklós felé, de aztán visszatolt, csak egy másik vágányra állították át. A vontató mozdony, ahogy a képen látható a 325-ös Dácsia (leánykori nevén M47 325).

SAM 4930

 

A 9-es Szili (leánykori neve V43-1009) is kijött napozni. :)

 

SAM 4931

 

Ez a Bobó pedig elbújt az oszlopok mögé.

 

SAM 4939

 

A nap üde színfoltja volt ez a zöld Mazsola, itt még a régi pályaszám is megvan, hosszú peronsprint árán sikerült ezt a fotót elkészíteni, épp állt be a fűtőházba.

 

SAM 4940

 

Az állomáson volt használható vizesblokk és iható víz, így volt lehetőségem vizet vételezni.

SAM 4942

 

Közben befutott a Kelebiáról Kökire tartó személyvonat. Szintén klasszik hugyos ingával

SAM 4943

Megérkezett a Baja felől jövő Interrégió vonat a 25-ös Uzsgyival. Irány tovább Kiskunfélegyháza felé.

SAM 4946

Érkezés Kiskunfélegyházára, bal oldalt az Interrégió, perceken belül indul tovább Kecskemétre, középen a Csongrádon át Szentes felé menő személyvonat Bz+Bzx pótkocsi összeállításban. Jobb oldalt a Lakiteleken át Kunszentmártonra majd Szentesre közlekedő szerelvény, ezzel utaztam tovább.

SAM 4949

Kiskunfélegyháza vasútállomás a sínek felől, volt még egy kis idő a vonat indulásig, így körülnéztem a környéken.

 

SAM 4950

 

Interrégió közben elindult, még. kb. 25 km Kecskemét, a végállomása a járatnak.

SAM 4952

240-es Bzmot Csongrád felé várja az indulást.

 

SAM 4957

 

Kiskunfélegyháza vasútállomás az utcafrontról, előtte emlékmű.

SAM 4958

Itt még van üzemelő büfé, vettem némi ennivalót az út hátralévő részére. Kv. félúton voltam ekkor, az út maradék részére elég lesz.

SAM 4968

Jellegzetes alföldi táj a vonatból fényképezve. Ha a villanyoszlopokat kiretusálnám akkor elmehetne múlt század eleji képnek is.

SAM 4971

Kismindszenti út

Táblás megállóhely a vonalon,  csak egy pad, a megállóhely nevét jelző tábla, és a kötelező menetrend. A megállóhely tábláján a megszokott piktogramm jelzi, hogy a megállóhelyen dohányozni tilos. Mintha bárkit is zavarna a puszta közepén, az esőbeálló hiánya sokkal zavaróbb szerintem.

SAM 4975

Egy érdekes építmény a nagy alföldi pusztában.

SAM 4976

Borsihalom megálló, szintén egyszerű táblás megállóhely, Itt még pad sincs. Viszont forgalmasabb lehetett, mert ide épült kiszolgáló épület is, jegypénztár és váróterem is volt benne. Jelenleg magánlakás vasúti funkció nélkül, a váróterem bejárata látszik is az épületen.

SAM 4986

 

Tiszaalpár felső megállóhely, itt már van esőbeálló, benne pad, ahová le lehet ülni, viszont a kirakott menetrend hiányzik, valaki trombitának nézte és megfújta.

SAM 4990

 

Ez már Tőserdő megálló,  határozottan jobb a helyzet, vannak padok, van esőbeálló/váróterem az épületben, ami szintén már magánlakás, sőt még menetrend és peronvilágítás is.

SAM 4998

Érkezés Laiktelekre. Az első, ami feltűnt ez a víztorony.

SAM 4999

 

Lakitelek állomás még kihaltan, csak a mi vonatunk érkezett be, negyed órás tartózkodás után indul tovább.  Bal oldalt a Víg Bakter nevű vendéglátóipari egység, pizzéria és kocsma is működik itt, ehetnek-ihatnak az utasok, mellette az állomásépület. Van szolgálat és hangos utastájékoztatás is, gépi helyett élő bemondással. Kisállomás létére nagyon sok állomás elbújhat mellette, tiszta és rendezett a környék.

SAM 5002

A 178-as Bzmot, amivel utaztam, hamarosan indulhat tovább, de még várnia kell az ellenvonatra.

SAM 5004

Lakitelek állomás a sínek felől. Az emeleten szolgálati lakás van az épület és a környezete is rendben van, minden állomásnak legalább így kéne kinéznie.

SAM 5005

Az állomás mellett egy kis játszótér is van és egy kiállított sínbicikli

SAM 5006

Az utcafront, az épület itt is rendben van.

SAM 5007

A Víg Bakter söröző, utcafrontja az Orient Expressz-t mintázza. Hangulatos hely lehet.

SAM 5008

A vágányok, hamarosan érkeznek a vonatok.

SAM 5011

Megérkezett a Kunszentmártonról jövő vonat, Kiskunfélegyháza felé fog továbbindulni.

SAM 5016

Kisvártatva érkezett egy újabb vonat, ugyanabból az irányból, Szolnok felől jött és Kecskemétre indul tovább.

SAM 5012

Egy emlékmű az állomás másik oldalán és egy kiállított hajtány.

SAM 5018

A hajtány közelebbről.

SAM 5019

Ismeretlen eredetű ház az állomás túloldalán, talán raktárépület, nem lakják az biztos.

SAM 5020

Lakitelek olyan mint egy pók állomás, 4 vonat is bent áll, mindegyik másfelé indul tovább egyszerre, ezért is a negyed órás várakozás, befut minden irányból a vonat és van idő átszállásra, bármelyikről bármelyikre. Az ütemes menetrend egyik nagyszerű találmánya ez. Az első vágányon álló Uzsgyi Szolnok-Kecskemét személyvonat, a mellette lévő Uzsgyi, Kecskemétről közlekedik Szolnokra, a 3. vágányon a Szentes-Kiskunfélegyháza, a 4. vágányon a Kiskunfélegyháza-Szentes vonat. Ezzel megyek tovább.

SAM 5027

Váltókezelő őrház az állomásnál.

SAM 5030

Nem messze az állomástól található ez a kiágazás, eredetileg 1985-ben épült ki a Magyar Honvédség megrendelésére, a Tranzit '85 hadgyakorlat keretében szállítottak rajta katonai járműveket A Tisza mindkét oldalán épült a nyíltvonalból kiágazva egy iparvágány és a hadgyakorlaton pontonhídat építettek a két vágány közé és azon vitték át a katonai járműveket. Később a 44-es út mellé települt Thermofarm vette igénybe az iparvágánynak ezt a szakaszát, jelenleg is van rajta heti többször kiszolgálás. A Tisza megkerülő vágánynak nevezett szakasz többi része nincs használatban, helyenként már a vágány is hiányzik.

 

SAM 5034

A régi tiszaugi állomás épülete úgy látszik megmenekült az enyészettől, fel lett újítva, valószínűleg laknak benne. Eredetileg a vasútvonal csak eddig épült ki, Tiszaug állomás és egyben végpont a Tisza ezen az oldalán volt, egy iparvágány ágazott ki a 44-es főutat átszelve a folyóig Tiszaug rév néven. Később 1929 körül épült meg a híd a Tiszán viszont a vasútvonalat csak 1952-ben építették ki Kunszentmártonig, ekkor került át  Tiszaug állomás a folyó túloldalára, a régi épülete azóta áll itt az utóbbi pár évben lakatlanul, viszont úgy néz ki ismét van lakója, aki a felújításra is áldozott így megmenekült az épület.

SAM 5035

 

A híd előtt az egyetlen megmaradt őrhely, ablakai bedeszkázva, régi idők emlékére. A híd miután a vasutat átvezették rajta közös közúti-vasúti hídként működött, a híd mindkét oldalán ilyen őrhely volt, vonatközlekedés esetén sorompóval lezárták a hidat mindkét oldalt a közúti és gyalogos forgalom elől, majd a hídőrök végigmentek a hídon, félúton találkozva bejegyezték az őrnaplóba, hogy a hídon a vonat közlekedése biztosítva van, visszasétálva az őrhelyre, megadták az engedélyt és miután áthaladt a vonat nyithatták fel a sorompót. Előfordult, hogy 30 percnél is hosszabb időre kellett lezárni a sorompókat, időközben a 44-es út forgalma is drasztikusan megnőtt, ezért 2001-ben a híd mellé épült egy új híd, a közúti forgalom azóta ezen zajlik a régi híd csak vasúti forgalmat bonyolít.

SAM 5037

A tiszaaugi vasúti híd, jobbra mellette a közúti híd.

Moldova György még így írt róla 1975-ben:

"A tiszaugi hídon még rosszabb a helyzet: 1949-ben mázolták be utoljára, a festéket golyóstoll végével is le lehet kaparni, a rozsda mintha ráégett volna a hídra. A gyalogjárón tizennégy-tizenöt centi átmérőjű kráterek tátonganak, törött vasak merednek ki belőlük, ha egy elhaladó kocsi felszorítja az embereket, nyakukat törhetik bennük.

A csavarok, kötszerek kikoptak, csak a puszta kockakő fogja a síneket. A kockakövek alatt kirothadtak az 1957-ben lerakott fenyő – vagyis puhafa – talpfák, de a betonaljak is úgy tönkrementek a sótól, hogy mikor cserénél kiemelik őket, leesik a végük.

Az ütközőknél – a sínek illeszkedéseinél – vaksüppedések mélyednek be, majdnem orra bukik bennük a mozdony. Hatvan-hetven centis darabon hirtelen tíz millimétert szűkül a nyomtáv, a kerék nyomkarimája alig fér el a szögvas és a sín között, másutt huszonhat milliméterrel kitágul – de talán minden részletezésnél többet mond, hogy az alig négyszáz méter hosszú hídon öt perc alatt megy át a mozdony."

Azóta a helyzet sokat javult, mióta a közúti forgalom lekerült róla csökkent a híd terhelése, pár éve pedig fel is újították a hidat, újra lett festve, "hídzöld" festékkel, és az aszfaltot is eltávolították róla, ahogy a képen is látszik.

SAM 5042

A híd túloldalán még Tiszaug előtt a Tiszai megkerülővágány itteni kiágazása, 1985 óta nincs használatban, a természet már visszavette a területet.

SAM 5058

Gazosított vágány Tiszaug felé haladva. Elavult al és felépítmény, 34kg/m c vasúti sínek, fatiplis betonaljak és korhadt talpfák váltják egymást, bányakavics ágyazat és persze benövi a gaz a vágányt. A vonat 30km/h sebességgel haladhat, nem csoda, hogy még a viharfelhő is megelőzte, mikor erre jártam. Eredetileg ez a vonal 1952-ben fővonalnak épült még a Rákosi rendszerben tervezett egyik belső körgyűrű része lett volna Lakitelek-Kunszentmárton-Szarvas vonalvezetéssel. A Kunszentmárton-Szarvas szakasz azóta sem készült el, Kunszentmártonig minden állomást úgy terveztek meg, hogy szükség esetén 4 vágányos állomássá bővíthető maradjon, és a legtöbb állomás 3 vágánnyal épült meg, szabvány tervek szerint. A jelen viszont az, hogy Tiszaug állomást teljesen elbontották, a kitérővágányokat és a váltókat felszedték, táblás megállóhelyként működik tovább,az állomásépület kiürítve sorsára hagyva áll, amit nem vittek el a bezáráskor azt ellopták a tolvajok. Egyedül Csépa állomáson van szolgálat, a többi állomásról lemondtak.

SAM 5060

 

Szelevény állomásról sikerült is fényképet készítenem. Tiszaug, Tiszasas ugyanígy néz ki. Sorsára hagyva elhagyatottan, ami mozdítható volt azt már ellopták, egyedül a régi neonfelirat pár betűje állja még a sarat.

SAM 5067

Érkezés Kunszentmártonra, jobbra a vágányhídmérleg.

SAM 5073

Kunszentmárton vasútállomás a vágányok felől. Keresztre várt itt is a vonat, Nagytőke felől érkezik az ellenvonat.

SAM 5075

A Bz pótkocsi nem is olyan régen, alig egy hónapja volt fővizsgán.

SAM 5076

Látkép a rakodó felé.

SAM 5083

Nagytőke határában már jön a viharfelhő, de szerencsére ismét megúsztam a megázást.

SAM 5089

Nagytőke állomás. Itt ismét állt a vonat 5 percet, hogy elengedje a Szentes-Budapest gyorsvonatot.

SAM 5090

Nagytőke állomás utcafrontja.

SAM 5105

Szentesen mintegy másfél óra volt a következő vonatig, itt az állomás körbejárásával és egy rég nem használt téglagyári iparvágány bejárásával töltöttem az időt. A képen az orosházi/szegvári végpontnál lévő váltókezelő őrház látható, innen kezelik a váltókat és az útsorompót is.

SAM 5106

A képen a 147-es vonal látható Orosháza felé vezet a vágány, jobbra pedig kiágazik a téglagyárba vezető iparvágány a 130-as számú Szolnok-Szentes-Hódmezővásárhely fővonalból kiágazva. Jobbra az épület a Hungerit Zrt. telephelye. Ide is vezetett valamikor iparvágány, de azt már elbontották (nyomai még megvannak).

SAM 5119

Ez már a téglagyári iparvágány, rozsdás sínek, és gaz, látszik, hogy mostanában erre nem járt vonat.

SAM 5137

Ahogy haladtam a téglagyár felé csak nőtt a gaz, bár itt még nem annyira vészes, később egyes szakaszokon komoly közelharc árán lehetett csak továbbhaladni.

SAM 5147

Erdei vasút is lehetne, de ez még mindig a téglagyári iparvágány, itt egy viszonylag hosszabb egyenes szakasz, előtérben már karnyi vastag fa is nőtt a két sínszál közé.

SAM 5149

Közel a vágány vége, ez itt már a téglagyári rakodó kezdete, kandeláberek természetesen szintén nem működnek nincs a lámpában villanykörte sem. A pályát is vastagon benőtte a gaz, szúrós akác, királydinnye, minden megtalálható itt, a nyomvonal kivehető, innentől végig egyenesen halad, de szinte járhatatlan.

SAM 5158

Itt a vágányzáró sorompó, a sínek ugyan még folytatódnak pár métert a gazban, de ez itt már a vágány vége, a többi már a téglagyár területe.

 

SAM 5160

Visszafele menet tettem egy kitérőt a 147-es vonalhoz is, eddig a fénysorompós útátjáróig átépült a 80-as évek végén az orosházi ág, betonaljakkal és 48kg/m-es sínekkel első lendülettel eddig futotta és azóta sem folytatódott. Sőt pár éve a forgalmat is lecsökkentették napi 2 vonatpárra tovább rontva a tömegközlekedést a két város között.

SAM 5163

Az utolsó vonattal találkoztam is, Orosházáról jött Szentesre.

SAM 5164

Szabadot jelez az a bejárati jelző.

SAM 5166

Az állomásépület mellett kiállított Abmot motorkocsi.

SAM 5167

181-es Bz, az utolsó orosházi vonatot vitte.

SAM 5169

27-es uzsgyi új pályaszámmal várja az indulást Szolnok felé.

SAM 5171

Szentes állomásépülete a vágányok felől.

SAM 5172

"hol van itt a resztórant?" A vasúton már sehol, mióta megszűnt az étkezőkocsi szolgáltatás itt Szentesen lettek a büfékocsik letárolva.

SAM 5173

Szentesen belőlük van a kerítés.

SAM 5176

Közben befutott a 146-os Csörgővel a Budapest-Szentes gyorsvonat.

SAM 5184

Hódmezővásárhelyre érkeztünk.

A múlt egy megmaradt emléke, vízdaru a peron végén. A gőzmozdonyok használták vízvételezéskor.

SAM 5187

Egy vagon megbújva a gazban messze a perontól.

SAM 5189

Hódmezővásárhely vasútállomása a vágányok felől. Az Uzsgyi motorvonat a képen adta a Szentes-Hódmezővásárhely vonatot, és később ugyanezen a viszonylaton fog visszaindulni.

SAM 5193

Az állomás váróterme, bal oldalt a pénztár.

SAM 5195

És az utcafront.

SAM 5196

Digitális kijelző mutatja, hogy az állomás előtti buszmegállóba mikor érkezik a busz.

SAM 5199

Rakodó

SAM 5207

36-os Uzsgyi új pályaszámmal hamarosan indul vissza Szentesre. Közben kezd sötétedni.

SAM 5208

Megjött a mai túrán az utolsó vonat, amivel utaztam a békéscsabai gyorsított személyvonat. Reméltem, hogy nem Uzsgyi lesz megint, és szerencsém volt, ráadásul egy helyett mindjárt két Csörgő is volt a vonat élén, természetesen csak az egyik dolgozott.

SAM 5236

Békéscsaba, Békéscsaba állomás. Az út vonatos része itt véget ért. Még bő fél óra volt a buszig Békés felé, így volt időm még szétnézni az átépítés alatt lévő állomáson.

SAM 5238

Lőkösházáról befutott a 212-es Szili egy gyorsvonattal, hamarosan tovább indult Murony felé. Közben teljesen besötétedett, látszik a képeken.

SAM 5252

A békéscsabai fűtőház egyik híres tagja a "mindegy" Szili (431 111 leánykori nevén: V43-1111) is munkában volt ma, a gyomai kirohanós személyvonatot hozta. Pár perc múlva a mai utazás utolsó etapja következett, amit már gumikeréken tettem mondhatni vonatpótló busszal, a Békéscsaba-Békés buszjárattal, ami mondhatni 1961 óta pótolja az akkor felszedett kisvasutat.

Számokban kifejezve:

Megtett út: kb. 400 km, ebből 380 km vasúton, 20 km busszal + még kb. 10-12 km gyalog egész nap.

Idő: kb. 12 óra. Indulás 10:05 Érkezés Békéscsabára 21:25 körül, Érkezés Békésre 22:50 körül.

5 átszállás: Kiskunhalas, Kiskunfélegyháza, Szentes, Hódmezővásárhely, Békéscsaba, ebből 4 vonatról-vonatra és egy vonatról buszra.

391 fénykép készült az úton és 4 videófelvétel.

Az út alatt elfogyott: kb. 3 liter csapvíz. 1 Rákóczi sör, egy sonkás szendvics és egy Sport szelet.

Átszállásra összesen kb. 3 és fél órát vártam összehasonlításképpen: Budapest-Békéscsaba közvetlen gyorsvonattal 2:30 körüli menetidő, háztól-házig is megvan legrosszabb esetben is 3:30 alatt.

 

12 komment